13 Haziran 2010 Pazar

GRAFİK TASARIM BİLGİSAYARI


GİRİŞBu çalışma ile grafik tasarımı öğrencilerinin gerçekleştirecekleri çalışmalar için hangi bilgisayar sistemine ihtiyaç duyacakları anlatılmaya çalışılmıştır. Günümüzde grafik tasarım alanında ürünler bilgisayar ortamında gerçekleştirilmektedir. Grafik tasarım ürününün hazırlanması işleminin veya grafik tasarım için kullanılan programların sağlıklı yürütülebilmesi için öncelikle bu gereksinimleri sağlayacak bir bilgisayar sistemine ihtiyaç vardır. Hazırlanacak ürününün boyutları, kullanılacak renk sayısı, çözünürlüğü gibi etkenler kullanılacak bilgisayar sistemi tarafından desteklenmelidir.BİLGİSAYAR DONANIMLARI Grafik tasarımlar hazırlanma esnasında ve ürün kalitesi açısından etken olan bilgisayar donanımları ana kart, merkezi işlem birimi (CPU), ana bellek (RAM), grafik kartı ve sabit disktir.Ana Kart: Ana kart, bir bilgisayarın tüm parçalarını üzerinde barındıran ve bu parçaların iletişimini sağlayan elektronik devredir. Fiberglastan (sert bit plastik türevi) yapılmış, üzerinde bakır yolların bulunduğu genellikle koyu yeşil bir levhadır. Ana kart üzerinde, mikro işlemci yuvası, bellek, genişleme yuvaları, BIOS, diğer kartlar için genişletme yuvaları ve diğer yardımcı devreler (sistem saati, kontrol devreleri gibi) yer almaktadır.Ana kart, bir PC'nin hangi özelliklere sahip olabileceğini belirleyen en önemli bileşendir. Ana kart üzerindeki elektronik bileşenler; bu PC'ye hangi tür işlemciler takılabileceğini, maksimum bellek kapasitesinin ne kadar olabileceğini, bazı bileşenlerin hangi hızlara çıkabileceğini, hangi yeni donanım teknolojilerini destekleyebileceğini belirler.Bilgisayar ortamında hazırlanacak grafikleri ana kartın veri yolunun bant genişliği ve grafik kartının takıldığı ana kart yuvaları etkiler. Bilgisayar verileri merkezi işlem birimi, ana bellek, ekran kartı, sabit disk arasında iletilirken ana kartın veri yolu (FSB) kullanılır. FSB ne kadar geniş olursa birim zamanda veri yolundan geçecek veri büyüklüğü de o kadar büyük olacaktır. Özellikle grafiklerin büyük boyutlu veriler olduğu göz önünde bulundurulursa ana kart veri yolunun bant genişliğinin büyük olmasının önemi anlaşılacaktır. Grafik işlemleri için tercih edilmesi gereken FSB hızı 800 MHz’den veya daha büyük olmalıdır. (HENKOĞLU 2005)Grafik işlemleri bilgisayar sisteminde grafik kartında gerçekleştirilir. Grafik kartının ana kart üzerine takıldığı yuvalarda grafik çalışmalarını etkiler. Grafik kartları AGP (Accelerated Graphics Port) veya PCI Express yuvalarına takılırlar.Merkezi İşlem Birimiİşlemci, bilgisayar birimlerinin çalışmasını ve bu birimler arasındaki veri akışını kontrol eden, veri işleme (verileri değerlendirip yeni veriler üretme) görevlerini yerine getiren elektronik aygıttır. İşlemcilerde hız, işlemcinin birim zamanda yapabildiği işlem sayısı olarak tanımlanmaktadır. Bir saniyede yapılan milyon adet işlem Mhz (Megahertz) olarak tanımlanır ve temel hız ölçüsüdür. Ancak günümüz işlemcileri saniyede milyar adet işlem Ghz (Gigahertz) hız seviyesine ulaşmışlardır. İşlemcinin hızını çekirdek ve ön bellek birimleri belirler.Çekirdek (core), komut çalıştırma işlemlerini yapan bölümdür. Çalıştırma birimi (execution unit) olarak da bilinir. İşlemcilerin P4, P3, Celeron gibi sınıflandırmaları farklı çalıştırma birimlerinden kaynaklanmaktadır. En hızlı çekirdek P4 işlemcilerdedir.Sistem belleğinden gelen veriler, çoğunlukla CPU’nun hızına yetişemezler. Bu problemi çözmek için CPU içinde yüksek hızlı hafızalar bulunur. Ön bellek çalışmakta olan programa ait komutların, verilerin geçici olarak saklandığı yüksek hızlı hafızalardır. İşlemcinin komutları daha hızlı yüklemesini sağlayan bu hafıza genellikle L1 (Level 1) ve L2 (Level 2) olmak üzere iki kısımdan oluşur. İşlemci, ihtiyaç duyduğu komutu ilk önce L1 ön bellekte (L1 ön bellek L2 ön bellekten daha hızlıdır) arar. Eğer işlemcinin aradığı komut burada yoksa L2 önbelleğe bakar. Eğer burada da yoksa sırasıyla RAM ve sabit disk üzerindeki sanal hafıza üzerinde arar. Ön belleklerin işlemci ile aynı hızda çalışır. (AKELEY 1989)Yüksek kalitede video ile ses, ağır veritabanı uygulamaları birçok veriyi işleme zorunluluğu getirmektedir. Bu kadar çok veriyi işlemek için birden fazla işlemci kullanılabilir. (BORDEN 1989) Ancak bu pahalıya mal olur. Bu tip bir çözüm yerine grafik, video gibi yüksek performans gerektiren veriler için işlemcilerde Hyper Threading (HT) ve Dual Core gibi daha ekonomik teknolojiler geliştirilmiştir. Hyper Threading teknolojisine sahip bir işlemci birbirinden bağımsız iki programa ait veriyi aynı anda işleyebilmektedir. HT teknolojisi, bu teknolojiyi destekleyen işlemciye, ana karta, sistem BIOS’a ve işletim sistemine sahip bilgisayar sistemleri gerektirir. Örneğin, Windows 2000 Professional HT’yi desteklemediği için, bu işletim sistemi yüklü olan bir bilgisayarda HT’nin getirdiği performanstan yararlanılamaz. HT teknolojisi için Windows XP veya daha yüksek sürüm bir işletim sistemine ihtiyaç vardır.Dual Core (çift çekirdek) işlemciler iki çekirdeğe sahiptir. Böylece aynı anda iki çekirdekte çalışarak işlemler hızlandırılır. Şekil 2’de dual core bir işlemci aynı anda iki ayrı kanaldan iki iş parçacığını çalıştırırken; HT dual core işlemci aynı anda iki ayrı kanala iki ayrı iş parçacığı alarak toplamda dört iş parçacığını çalıştırmaktadır. (WHITE ve DOWNS 2005)
Ana BellekAna bellek, işletim sisteminin, çalışan uygulama programlarının veya kullanılan verinin işlemci tarafından hızlı bir biçimde erişebildiği elektronik aygıttır. Bilgisayar sisteminde çalıştırılacak programların listesi ana bellekte tutulur. Ana belleğin kapasitesi ne kadar büyük olursa bu büyüklük ölçüsünde program veya dosya işlemci tarafından çalıştırılabilir. Grafik dosyaları büyük ölçekli dosyalar olduğundan bilgisayar sisteminin ana belleği de büyük kapasiteli olmalıdır. (HOŞGÖREN ve KARAKAYA 2005).Ana bellek üzerinde çalışma performansını etkileyen diğer bir faktör de ana belleğin, ana kartın veri yoluna erişim hızıdır. Ana bellek de bu değer çalışma frekansı olarak isimlendirilir. Şekil 3’te bi program çalıştırılırken uğradığı donanım birimleri gösterilmiştir.Şekil 3. İşlemcinin belleğe erişim yollarıGrafik (Ekran) KartıEkran kartı, merkezi işlem biriminde işlenen verilerin monitörde görüntülenmesini sağlayan sinyallere dönüştüren bir genişleme kartıdır. Ekran kartları bilgisayar sistemine ana kart üzerinde bulunan genişleme yuvaları ile bağlanırlar. Ekran kartının temel bileşenleri grafik işlemcisi, görüntü belleği, dijital analog çevirici ve z-buffer üniteleridir. (ÖZGÜLER 2005).Grafik işlemcisi (GPU), görüntü hesaplamalarını ve görüntü işlemlerini ekran kartında gerçekleştiren bir yongadır. Ekran kartlarındaki grafik işlemciler, işlemciye yük bindirmeden görüntü işlemlerini gerçekleştirmektedirler.Görüntü Belleği (Video RAM), görüntü ile ilgili hesaplamaların tutulduğu bellektir. Bilgisayar sistemindeki ana bellek gibi çalışır. Görüntü belleği, bilgileri grafik işlemcisinden alır ve bunları saklar. Görüntü belleğinin büyüklüğü ekran kartının performansıyla doğru orantılıdır. Yüksek çözünürlükle kaliteli görüntü alabilmek için görüntü belleği kapasitesinin büyük olması gerekir.Dijital Analog Çevirici (RAMDAC), ekran kartının görüntü belleğindeki dijital (sayısal) verileri monitörde görüntülenecek analog sinyallere dönüştürerek ekran kartının monitör çıkışına gönderir. RAMDAC ekran kartı görüntü belleğini saniye belirli sayıda tarayıp verileri alıp analog sinyallere dönüştürüp monitöre aktarır. RAMDAC’in verileri dönüştürme ve aktarma hızı, ekran tazelenme hızını belirler. Bu hız Hz cinsinden ölçülür. Örneğin monitörün ekran tazeleme hızı 75 Hz olarak ayarlanmışsa görüntü saniyede 75 defa yenilenir.Z-Buffer (Tampon Bellek), iki boyutlu görüntülerde yatay (x) ve düşey (y) olmak üzere iki boyut vardır. 3 boyutlu görüntülerde derinlik boyutu vardır. Z-Buffer üç boyutlu ortamdaki nesnelerin görüntülenmesi için kullanılır. Üçüncü boyut (z) bilgisi bu bellekte saklanır. Ekran kartı üç boyutlu görüntüler oluşturabilmek için bu tampon belleğini kullanır. Z-Buffer 3D (üç boyutlu) desteği olan ekran kartlarında bulunmaktadır.Şekil 4. Ekran kartının çalışmasıSabit DiskBilgisayarın veri depolama birimi sabit disktir. Bilgisayar sisteminin çalışmasını sağlayan işletim sistemi, uygulama programları ve kullanıcı dosyaları sabit diskte tutulur. Grafik dosyaları, büyük sığalı dosyalardır. Bu yüzden bir grafik tasarım bilgisayarının veri depolama kapasitesi büyük sığalı bir sabit disk olmalıdır.BİLGİSAYAR YAZILIMLARIBilgisayar donanımlarının gerçekleştirilecekleri işlevlere göre uygulama programları ile donatılması gerekir. Eğer bu bilgisayar bir grafik tasarım bilgisayarı olarak kullanılacaksa mutlaka vektör temelli ve piksek temelli uygulama programları yüklenmelidir.Piksel, görüntünün en küçük birimidir ve kare şeklindedir. Sayısal görüntüler yan yana gelen piksellerden oluşur. Piksellerin kendi başına en ve boy değerleri yoktur. Piksel temelli programlarda grafikler piksellerden oluşur. Grafik büyütüldüğünde pikselleri belli olur ve grafik bozulmaya başlar. Photoshop, Painter, Paintshop Pro, Gimp, Fireworks gibi yazılımlar piksel temelli olarak çalışırlar.Vektör temelli yazılımlar, grafiklerin başlangıç ve bitiş noktası arasındaki tüm uygulamaların (renk, efekt gibi) değerlerini proje içine gömülmeden, sayısal olarak hafızalarında tutarlar. Grafik büyütülürken bu sayısal değerler değiştirilerek işlem gerçekleştirilir. Bu sebeple grafikler büyütülse de kaliteden ödün verilmez. Ayrıca dosya boyutları, piksel temelli yazılımlara göre daha küçüktür. Illustrator, Freehand, Coreldraw, Flash gibi yazılımlar vektör temelli olarak çalışırlar. (SANCHEZ ve CANTON 1993)ÇözünürlükGörüntü üzerinde her rengi oluşturmak için kontrol edilebilecek noktaya piksel denir. Çözünürlük ise ekranda görünen piksel sayısıdır. Çözünürlük 800´600 ise yatayda 800, düşeyde 600 piksel olduğunu gösterir. Çözünürlük artarsa görüntü kalitesi de artar. Çözünürlük değeri ne olursa olsun nesneleri piksel değeri değişmez. Çözünürlük artırılırsa belleğe olan ihtiyaç da artmaktadır. (FRASER 2005)Çözünürlük, bir resmin piksel yoğunluğunu yani, PPI (Pixcel Per Inches) 1 inç karede (1 inç = 2.54 cm) bulunan piksel sayısı olarak da tanımlanabilir.Renk derinliği bir pikselin alacağı renk miktarıdır. Renk derinliği artarsa her pikselin alabileceği renk sayısı da artar. Piksellerin renk çeşitliliğinin artması görüntünün gerçeğe yakın olmasını sağlar. Piksellerdeki renkler kırmızı, yeşil, mavi (RGB) renklerinin karışımından oluşur.Renk derinliği arttıkça piksellerdeki veri miktarı da artar. Bu artış ekran kartı görüntü işlemcisinin işleyeceği veri miktarını da artırır ve daha fazla görüntü belleğine ihtiyaç duyulur.Interlacing, yüksek çözünürlükte görüntü sağlamak için geliştirilmiş bir tekniktir. Görüntü tazelenirken her seferinde ekranın sadece yarısı tazelenir. Önce tek numaralı sonra çift numaralı satırlar tazelenerek yüksek çözünürlük hızı sağlanır. Özellikle büyük boyutlu dosyaların ve animasyonların görüntülenmesi sırasında interlacing tekniğinin kullanılması zorunluluktur. (FOLEY 1990)Görüntü FormatlarıMasaüstü yayıncılıkta programlar bir birlerinden dosya alışverişinde bulunarak çalışırlar. Piksel veya vektör temelli bir yazılımda hazırlanan bir grafiğin uygulama programından bağımsız hale getirip herhangi bir uygulama programında kullanılabilmesi için belirli formatlarda kaydedilmeleri gerekir. Görüntü formatları çoğu zaman grafik dosyalarının sabit diskte daha küçük alan kaplaması amacıyla kullanılırlar. (ENGLAND 2000)PICTPICT formatı bütün programların ortak kullandığı dosya formatıdır. Herhangi bir uygulama programına aktarıldığında resim bilgisi sayfaya dahil olur. Görüntü diskinizden silinse dahi baskı aracı sayfayı basarken PICT dosyasını aramaz.EPSEPS formatı hemen hemen bütün çizim ve sayfa düzenleme programları tarafından desteklenir. Renkli bir döküman EPS olarak kaydedilecekse olası baskı problemlerini önlemek için CMYK moduna geçirilmiş olmalıdır.EPS ayrıca vektörel programların (Illustrator ve FreeHand) sayfa düzenleme programlarına dosya aktarım formatıdır. Vektörel dosyalar eps formatında kaydedilmez ise sayfa düzenleme ve resim programları kendi dosya içlerine alamazlar.TIFFTIFF formatı bilgisayarlar arası ortak bir dosya formatıdır. Tüm programlar tarafından desteklenir. Bu formatta kayıtlı dosyalar, herhangi bir uygulama programının sayfa içine alındığında görüntü ve zeminin renk değerlerini azaltma ve değiştirme olanağı verir. Örneğin farklı renklerde kullanılacak bir görüntü ya da logo TIFF formatında kaydedilerek renkler değiştirilebilir.PNGPNG Portable Network Graphics formatı patentsizdir. PNG kayıpsız Wave Table sıkıştırma yöntemini kullanır. Şu anda mevcut olmayan kayıpsız gerçek renk ve saydamlık bilgilerini içeren resim kalitesini internete taşımayı amaçlamaktadır. PNG dosyalarındaki saydamlık bilgileri alfa kanalı içerisinde saklanmaktadır. Sıralı yükleme de olanaklıdır. Ayrıca sıkıştırma için değişik filtreleme algoritmaları sıkıştırma öncesi kullanılabilmektedir.GIFGraphics Interchange Format (GIF), CompuServe firması tarafından çıkarılan bir görüntü formatıdır. GIF dosyaları, Internet üzerinde oldukça yaygın kullanılan bir formattır. Az sayıda renk içeren (1 ila 8 bitlik) dokümanlarda oldukça iyi sıkıştırma sağlaması, animasyonlarda zamanlama ve farklı boyutlardaki resimleri bir arada tutma desteği, saydam renk tanımlanması bu formatı popüler yapan nedenlerdir.Photoshop gibi grafik işleme programlarının çoğu GIF formatının tüm özelliklerini kullanamamaktadır. Bu nedenle bu format ile çalışırken sıklıkla başka programlara gereksinim duyulmaktadır. GIF dosyaları Bitmap, gri skala ve indekslenmiş renk sisteminde olabilmektedir. Gerçek renk desteği yoktur. GIF resimleri sıralı (interlaced) veya sırasız kaydedilebilmektedir. Sıralı GIF dosyaları yükleme esnasında satır satır gelerek resim bitiminden önce neye benzeyeceğine dair bir ipucu verirler. Saydamlık tanımlanması için GIF89a Export komutu kullanılarak saydam olacak renk belirlenebilir.JPEG JPEG formatı, büyük boyutlu grafikleri sıkıştırma algoritmaları kullanarak küçük boyutlu dosyalara çeviren görüntü formatıdır. JPEG renk geçişlerinin önemli olduğu resimlerde, renk kalitesinin ne kadar azalacağına kullanıcının karar vereceği sıkıştırma seçenekleri sunar. Sıkıştırırken, resimdeki piksellerin renk bilgisini, piksellerin adresini kaydeder ve seçilen sıkıştırma oranını göre, benzer renkteki pikselleri aynı renge çevirir. JPEG, resimde sıkıştıracağı pikselleri bulmak için, resmi sol üst köşeden sağ alt köşeye doğru diyagonal biçimde tarar. 5/1 den 15/1 e kadar oranlarda sıkıştırma uygulanabilir.JPEG sıkıştırma yöntemi görüntünün algılanması için zorunlu olmayan detayları bulup atan ve dosyayı bu şekilde sıkıştıran bir format olduğundan kayıplı formatlar arasında yer alır. Kaybolan ayrıntılar ve sıkıştırma oranı arasında bağlantı bulunduğundan bu dengeyi iyi korumak gerekmektedir. Daha fazla sıkıştırma daha fazla detay kaybı daha az sıkıştırma daha büyük dosya demektir. Kaybedilen detayların geri getirilmesi söz konusu olmadığından dosyanın bir kopyası mutlaka alınmalıdır.BMPBMP, Windows ve Microsoft'un PCX formatını değiştirerek geliştirdiği bir formattır. Windows 3.1 ve 95 ile birlikte gelen Paint programı görüntüleri bu formatta işler. BMP formatı 1-24 bit arasında değişen bir piksel derinliğini içerebilir. Opsiyon olan bu sıkıştırma görüntüde detay kaybına yol açmaz, yani kayıpsız sıkıştırma yöntemlerindendir. BMP formatı alıcı bilgisayarında Paint'den başka görüntü programı bulunmadığı durumlarda kullanılır.PSDPhotoshop Document (PSD) Photoshop uygulamasına özel bir formattır. PSD çok sayıda alfa kanalını, path'i ve katmanı desteklemektedir. PSD dosyaları ikili dosya, indekslenmiş renk, gerçek renk RGB, CMYK biçimlerini destekler.GRAFİKLERİN BELLEK KULLANIMIBir grafiğin renk sayısı, boyutu, çözünürlüğü ve görüntü formatı değerleri, grafiğin bellek alanında kapladığı alan değerini etkiler. En küçük hafıza birimi bittir. Tablo 3’de hafıza birimleri ve karşılıkları gösterilmiştir.Grafik boyutunun hesaplanmasıyla ilgili bir örnek yapacak olursak; renk kalitesi 24 bit, çözünürlük 1600´1200 olan bir grafik için grafiğin 1 pikselinde 24 bitlik renk bilgisi vardır. Bu bilgide 8 bit kırmızı, 8 bit yeşil ve 8 bit mavi renk içerir. 24 bit = 3 B yapar. 1600´1200 çözünürlüğünde hazırlanmış bir grafiğin 1600 ´ 1200 = 1.920.000 pikseli bulunur. Toplam renk bilgisi 1.920.000 ´ 3 = 5.760.000 B = 5.625 KB = 5,5 MB yapar. JPEG gibi sıkıştırma görüntü formatlarıyla bu değerler daha aşağı değerlere çekilir. Fakat grafik sıkıştırıldıktan sonraki görüntüsü ile etkin ve estetik düzeltme imkânı sunmaz. Tablo 4’de farklı boyutlardaki grafiklerin, farklı görüntü formatlarındaki bellek değerleri gösterilmektedir.Tablo 4. Çözünürlük değerlerine göre görüntü formatlarının dosya büyüklükleriÇözünürlükTIFFResimlerin SıkıştırılmasıSıkıştırma, ana yapıyı bozmadan görüntü içinde tekrar edilen (aynı olan) bilgileri azaltma işlemidir. JPEG (Joint Photographic Experts Group), resim sıkıştırma tekniği olup resim içinde aynı olan kısımların iletilmemesi esasına dayanır. Bir resme JPEG sıkıştırması işlemleri şunlardır. (PULLI 2005)Resmin makro bloklara ayrılması: Dijital resim 4 adet 8 ´ 8 piksellik bloklardan oluşan 16 ´ 16 piksellik makro bloklara ayrılır. Her bloğun oluşturduğu satır dizisine dilim (slice) adı verilir.Aydınlık ve renk fark değerlerinin belirlenmesi: Bloklardaki her pikselin aydınlık (luminance-Y) ve renk fark değerleri (U, V ya da Cb, Cr) belirlenir.Şekil 7. Resmin aynı kısımlarının iletilmemesi, makro bloklara ayrılması, dilim ve Y, Cb, Cr’nin örneklenmesiDCT (Discrete Cosine Transform) Ayrık kosinüs dönüşümü: Aydınlık ve renk fark değerleri belirlenmiş makro blokların ayrık kosinüs dönüşümü alınır. Ayrık Fourier dönüşümünün bir şekli olan DCT, fonksiyonu zaman domeninden frekans domenine dönüştürürken DCT temel fonksiyonlarını kullanarak, makro bloklar içindeki değerleri sol üst köşede DC bileşen olmak üzere sağa ve aşağı doğru frekans artacak şekilde dizer. DCT, bilginin düzeltilmesini sağlayan bir yöntemdir. DCT bilgiyi DC’den AC bileşenlere doğru düzenlediğinden dolayı, kuantalama sonrası azami sıkıştırma meydana gelir.Şekil 8. DCT ayrık kosinüs dönüşümüKuantalama (Quantization): Bahsi geçen değerleri daha az hassas değerlerle (daha az bitle) ifade etme olan kuantalamaya, yuvarlama da denilebilir. Örneğin 55/25/10/(-7)/35/1 değerleri 8 ile kuantalanırsa 7/3/1/(-1)/4/0 değerleri elde edilir. Bu değerler tekrar ters kuantalanırsa 56/24/8/(-8)/32/0 değerleri elde edilir. DCT’den sonra kuantalama yapılır ve ilk sıkıştırma burada yapılmış olur.Şekil 9. DCT temel kat sayılarıTarama (Scanning): Makro bloklardaki kuantalanmış değerler zigzag ya da dikey (vertical scan) şekilde taranarak, makro blok tek boyutlu hale getirilir.Kodlama (Coding): Mors alfabesi gibi en çok kullanılan sayıları az bitle ifade ederek, toplam bit sayısını azaltma gibi farklı birçok teknikle kodlama yapılır. İki ayrı kodlama tekniği peş peşe kullanılabilir. En çok kullanılan kodlama teknikleri; (BRITTAIN 1990)Huffman Kodlaması: Değerleri önem (bulunma ihtimali) sırasına göre değişen uzunluktaki bit dizileri ile gösterecek kodlama yapar.VLC (Variable Length Coding) Değişken uzunluklu kodlama: Mors alfabesi gibi çok kullanılan sayıları az bitle ifade ederek kodlama yapar.RLC (Run Length Coding) Akış uzunluklu kodlama: Aynı sayılardan oluşan bir dizi için özel bir kod göndererek kodlama yapar.Grafiklerin BaskısıBir grafiğin bilgisayar ortamından yazıcı, çizici gibi cihazlarla kâğıt üzerine yazdırma işlemine baskı denir. Hazırlanan grafiklerin bilgisayar ortamındaki görünümü ile baskısının birbirine yakın kalitede olabilmesi için grafiğin çözünürlüğüne uygun boyutlarda kâğıtlar tercih edilmelidir.Örnek olarak 2048 ´ 1536 piksel çözünürlüğünde bir grafik yatayda 2048, düşeyde 1536 pikselden oluşur.SONUÇLAR ve ÖNERİLERBilgisayar ortamında grafikler yapabilmek için donanım ve yazılım bakımından güçlü bilgisayar sistemlerine ihtiyaç vardır. Bilgisayar sisteminde yer alan ana kart, merkezi işlem birimi, ana bellek, grafik kartı ve sabit disk donanımları grafik hazırlamaya elverişli olmalıdır.Grafik tasarım bilgisayarının ana kartı merkezi işlem birimi, ana bellek ve sabit disk donanımlarının haberleşmesini hızlı bir şekilde gerçekleştirebilecek veri yoluna sahip olmalıdır. Ana kart veri yolu hızı asgari 800 MHz olmalıdır. Merkezi işlem birimi HT veya Dual Core teknolojilerine sahip olmalıdır ve ön bellek kapasitesi 2 MB olmalıdır. Grafik dosyaları büyük bellek kapasitelidirler. Sistem belleği, aynı anda yürütülmesi gerekli olan grafik dosyalarını hafızasında tutabilecek büyüklükte olmalıdır. Asgari sistem belleği 1 GB olmalıdır. Grafik tasarım bilgisayarının grafik kartı görüntü hesaplamalarını ve 2d/3d görüntü işlemlerini hızlı bir şekilde yapabilecek grafik işlemcisine, yüksek çözünürlükte kaliteli görüntü alabilecek görüntü belleğine, yüksek ekran tazeleme hızında dijital sinyalleri, analog sinyallerine çevirebilme özelliklerine sahip olmalıdır. Sabit disk, büyük boyutlu grafik dosyalarını depolayacağından asgari 80 GB veri depolama kapasitesine sahip olmalıdır.Grafik uygulamaları geliştirilirken vektör temelli ve piksel temelli uygulama yazılımları kullanılır. Vektör ile piksel grafik arasındaki en büyük fark; piksel temelli grafiklerde resim piksellerden oluşur. Resim büyütüldüğünde pikselleri belli olur ve resim bozulmaya başlar. Vektörel grafiklerde resim ne kadar büyütülürse büyütülsün resim bozulmaz, pikseller görünmez.Hazırlanacak grafiğin boyutuna göre çözünürlük değerleri belirlenmelidir. Grafik tasarım bilgisayarının grafik kartı, sistemin çözünürlük kabiliyetini belirler. En düşük çözünürlük 640´480 piksel VGA grafik kartları, en yüksek çözünürlük 2560´2048 piksel QSXGA grafik kartlarıdır.Masaüstü yayıncılıkta grafik uygulama programları ile yapılmış farklı dosya tiplerinin, farklı uygulamam yazılımlarında çalıştırılabilmeleri için ortak görüntü formatları oluşturulmuştur. En yaygın kullanılan görüntü formatları pict, eps, png, gif, jpeg, bmp, psd’dir. Jpeg büyük ölçekli grafik dosyalarını sıkıştırarak küçük ölçekli grafik dosyalarına çevirir.Grafik dosyalarının baskısı yapılırken kalitenin korunması için grafiğin ekran alanına göre baskı boyutu belirlenmelidir. Bu yüzden grafikler hazırlanmadan önce hangi baskı boyutunda çıktı alınacaksa o boyutlara göre tasarlanmalıdır.Grafik tasarım bilgisayarından yüksek performans alınabilmesi için yazılım ve donanım bakımından doğru konfigüre edilmesi gerekir.KAYNAKÇAHENKOĞLU, T. (2005). Modern Donanım Mimarisi, Pusula Yayıncılık.2. AKELEY, K. (1989). The Silicon Graphics 4D/240GTX Superworkstation. IEEE Computer Graphics & Applications.3. BORDEN, B.S. (1989) Graphics Processing on a Graphics Supercomputer. IEEE Computer Graphics & Applications.4. WHITE, R. DOWNS, T. E.(2005). How Computers Work, QUE.5. HOŞGÖREN, M. KARAKAYA, M. (2005). Donanım Mimarisi, MEB. İstanbul.6. ÖZGÜLER, M. (2005) Bilgisayar Donanımı. Abp Yayınevi, Trabzon7. SANCHEZ, J. CANTON, M.P. (1993). Graphics Programming Solutions. McGraw-Hill Publishing. USA. 8. FRASER, B. ve diğerleri. (2005). Real World Color Management. Peachpit Press. USA.9. FOLEY, J. ve diğerleri. (1990) Computer Graphics: Principle and Practice. Addison-Wesley Publishing.10. ENGLAND, N. (2000). Graphics Design. IEEE Computer Graphics & Applications.11. PULLI, K. ve diğerleri (2005). Designing Graphics Programming Interfaces for Mobile Devices. IEEE Computer Society.12. BRITTAIN, D.L. (1990). Portability of Interactive Graphics Software. IEEE Computer Graphics & Applications.
İsmail Kyrnaz. Doktora öğrencisi. Ders sorumlusu .Prof. Ahmet ATAN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder